U septembru 2024. godine smo objavili Neobiltenov tekst „7 važnih pravila za evidencije PDV u SEF koje treba znati“. Zbog izmena koje se primenjuju počev od 1. januara 2025. godine, pojedini delovi navedenog teksta više ne važe, pa smo odlučili da objavimo novi tekst sa važećim pravilima.
Verujemo da većina čitalaca zna za pravila i rokove koje ćemo navesti u nastavku teksta. Ipak, smatramo da je važno sumirati ta osnovna pravila i rokove na jednom mestu, kako za one koje još uvek imaju nedoumice s tim u vezi, ali i kao podsetnik za one koji to već znaju.
Ako bi se pravila analogija sa obrascem POPDV, u evidencije PDV u SEF se ne evidentiraju podaci iz delova 1, 2, 8v, 8d i 11.
Ako bi se pravila analogija sa obrascem POPDV, to je PDV iz delova 3, 3a i 4.
Ako bi se pravila analogija sa obrascem POPDV, to je PDV iz delova 6, 7, 8a i 3a (uz osnovicu iz 8b i 8g), kao i iz pojedinačnih polja 8e.3 i 8.e4.
Kao i kod obrasca POPDV, i ovde se evidentiraju sve poslovne promene koje imaju prethodni porez, bez obzira da li obveznik PDV ima ili nema pravo na odbitak prethodnog poreza.
To što se podaci u Evidenciji prethodnog poreza prikazuju zbirno (u jednom iznosu) za jedan poreski period nema nikakve veze sa Zbirnom evidencijom PDV (u kojoj se takođe podaci prikazuju zbirno za jedan poreski period).
U tom smislu je značajno korisititi prave nazive za evidencije PDV u SEF i nikako ne koristiti naziv Zbirna evidencija za Evidenciju prethodnog poreza.
Važno je imati u vidu da uslov za sačinjavanje internog računa nije postojanje fakture dobavljača. Ako dobavljač nije izdao fakturu za promet za koji ste kao primalac poreski dužnik, rok za sačinjavanje internog računa je i dalje 10 dana od isteka poreskog perioda.
Napomena: interni računi se sačinjavaju samo za poslovne promene koje se tiču poreskog dužnika kao primaoca. Prema tome, ako ste kao primalac dobara i usluga poreski dužnik (npr. promet iz oblasti građevinarstva ili usluge strane firme koja nije obveznik PDV u Srbiji), za sva dokumenta koja se odnose na te poslovne promene (faktura, avansna faktura, knjižno zaduženje, knjižno odobrenje) sačinjavate interni račun.
Napomena: Za Pojedinačne evidencije PDV tipa Nabavka preporučujemo evidentiranje najkasnije do 10. po isteku poreskog perioda, jer će u tom slučaju prethodni porez iz te poslovne promene moći da se učita automatski u Evidenciju prethodnog poreza (automatsko evidentiranje se vrši do 12. zaključno sa stanjem na 10. u mesecu nakon isteka poreskog perioda). U suprotnom će postojati obaveza ručnog upisivanja tog prethodnog poreza u Evidenciju prethodnog poreza.
Za razliku od navedenih evidencija, evidentiranje u Pojedinačnoj evidenciji PDV moguće je vršiti i u toku poreskog perioda.
1) može da ostvari pravo na odbitak prethodnog poreza ako je elektronsku fakturu za promet iz prethodnog perioda prihvatio najkasnije do 10. u mesecu koji sledi tom periodu.
2) za elektronsku fakturu koja je izdata do 10. kupac će moći u Evidenciji prethodnog poreza jednostavnije da izvrši evidentiranje prava na odbitak prethodnog poreza (polje 1.1.5 ili 1.2.5). Ako efaktura ne bi bila izdata, odnosno prihvaćena do 10. nakon isteka poreskog perioda, evidentiranje u Evidenciji prethodnog poreza bi se vršilo u polje 5.1.1 (deo 5.1 Ispravke odbitka prethodnog poreza – povećanje).
Izvor: neobilten