Članom 28v stav 4. Pravilnika o elektronskom fakturisanju predviđen je automatski unos podataka iz elektronskih faktura (faktura, avansna faktura, dokument o povećanju) u Evidenciju prethodnog poreza u SEF, nezavisno od toga da li je elektronska faktura prihvaćena, stornirana i dr.
Napomena: termin „prihvaćena“ je i u praksi implementiran u SEF putem izmena u verziji 3.8 SEF. Status „odobreno“ je preimenovan u „prihvaćeno“.
Imajući u vidu da računovođe do sada uglavnom nisu evidentirali neprihvaćene, neispravne i stornirane ulazne fakture, pojavile se se značajne nedoumice u vezi sa evidentiranjem tih ulaznih faktura nakon novih izmena propisa.
U nastavku ćemo pokušati da razjasnimo navedene nedoumice.
1. „Slaganje“ POPDV i Evidencije prethodnog poreza
Pretpostavljamo da je svima već poznato da započeti proces evidentiranja PDV u SEF treba da dovede do toga da se ukine POPDV i da se obračun PDV vrši na osnovu evidencija PDV u SEF.
U tom smislu se postavlja pitanje svrsishodnosti i racionalnosti eventualnih pokušaja da se u tom prelaznom periodu „slože“ te dve evidencije u delu ulaznih faktura, što se tiče iznosa osnovice i PDV. Naime, imajući u vidu da će se ulazni računi u Evidenciji prethodnog poreza automatski evidentirati, „slaganje“ POPDV sa tom evidencijom (u delu osnovice i PDV) bi podrazumevalo evidentiranje ulaznih faktura koje do sada u većini slučajeva nisu evidentirane u tom obrascu: neprihvaćene, neispravne i stornirane ulazne fakture.
2. Evidencija prethodnog poreza u SEF
Automatsko evidentiranje u Evidenciju prethodnog poreza neispravnih i storniranih ulaznih faktura ne bi trebalo da bude problematično, jer se prethodni porez iz tih faktura neće nikada koristiti kao odbitni.
Navedeno proizlazi iz odredbi člana 28b stav 7. tačka 1) Pravilnika o elektronskom fakturisanju:
„Podaci koji se odnose na ispravku odbitka prethodnog poreza – povećanje su podaci o povećanju prethodnog poreza po osnovu:
1) sticanja prava na odbitak prethodnog poreza zbog naknadnog prihvatanja elektronske fakture;“
Na osnovu trenutnog predloga izgleda Evidencije prethodnog poreza, to bi izgledalo ovako (primer ulazne fakture sa osnovicom u iznosu od 100.000 dinara i PDV u iznosu od 20.000 dinara):
1. Ulazna faktura u poreskom periodu kada nije prihvaćena
2. Dodatno evidentiranje ulazne fakture u poreskom periodu kada je prihvaćena
3. Obrazac POPDV
Kao što smo već naveli u tački 1. ovog teksta, od kako je uveden obrazac POPDV postoji obaveza evidentiranja svih ulaznih faktura, pa i onih koje su iz bilo kog razloga neispravne. To je predviđeno Korisničkim uputstvom za iskazivanje podataka u pregledu obračuna PDV – obrascu POPDV.
Jedna od nedoumica koja se pojavila nakon najnovijih izmena propisa je da li bi sada trebalo ipak evidentirati osnovicu i PDV za sve ulazne fakture u POPDV, kao što će to biti automatski činjeno u Evidenciji prethodnog poreza u SEF, odnosno da li neevidentiranje tih ulaznih faktura u POPDV može biti predmet kažnjavanja.
Nije nam poznato da je do sada neko kažnjen jer nije evidentirao neispravne ulazne fakture u POPDV. Razlog za to leži u činjenici da tako nešto nije ni predviđeno propisima. Što se PDV tiče, kazne postoje samo za prijavljivanje manjih iznosa poreza i davanje netačnih podataka u poreskoj prijavi što je za posledicu imalo ili moglo da ima utvrđivanje manjeg iznosa poreza (član 178. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji).