NAKNADA TROŠKOVA PREVOZA U BEOGRADU OD 1. JANUARA 2025.

Nedavno je najavljeno da će linijski prevoz u Beogradu od 1. januara 2025. godine biti besplatan.

Ova novina za linijski prevoz u Beogradu stvorila je nedoumice kod poslodavaca u vezi sa isplatom naknade troškova za dolazak i odlazak sa rada zaposlenih (u daljem tekstu: naknada za prevoz). Nadamo se da će nadležna ministarstva u razumnom roku dati odgovarajuća objašnjenja u vezi sa ovim pitanjem, kako bi bila izbegnuta pravna nesigurnost za poslodavce. Naime, već postoje razna tumačenja, od toga da bi se bilo kakva isplata naknade za prevoz smatrala zaradom, do toga da oni koji su do sada koristili gradski prevoz neće imati pravo na naknadu dok oni koji su koristili sopstveno vozilo ili taksi hoće itd.

U nastavku teksta ćemo dati naše viđenje ove situacije kroz nekoliko pitanja i odgovora. Napominjemo da objašnjenja dajemo pod pretpostavkom da je linijski prevoz u Beogradu besplatan i da zaposleni za dolazak i odlazak sa rada ima mogućnost da koristi taj linijski prevoz.

  1. Da li poslodavac ima obavezu da isplati zaposlenom naknadu za prevoz?

Nema. Naime, članom 118. stav 1. tačka 1) Zakona o radu jasno je propisano da zaposleni ima pravo na naknadu u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju:

„Zaposleni ima pravo na naknadu troškova u skladu sa opštim aktom i ugovorom o radu, i to:
1) za dolazak i odlazak sa rada, u visini cene prevozne karte u javnom saobraćaju, ako poslodavac nije obezbedio sopstveni prevoz;“

Ako je prevoz besplatan, cena prevozne karte ne postoji, pa samim tim ni obaveza poslodavca da po tom osnovu isplaćuje neki iznos naknade.

  1. Da li poslodavac može da isplati zaposlenom naknadu za prevoz?

Može. Naime, članom 8. stav 2. Zakona o radu predviđena je mogućnost da se utvrde veća prava i povoljniji uslovi rada od onih utvrđenih zakonom:

„Opštim aktom i ugovorom o radu mogu da se utvrde veća prava i povoljniji uslovi rada od prava i uslova utvrđenih zakonom, kao i druga prava koja nisu utvrđena zakonom, osim ako zakonom nije drukčije određeno.“

To znači da poslodavac može da utvrdi pravo na naknadu za prevoz za dolazak i odlazak sa rada zaposlenog sopstvenim vozilom ili na neki drugi način (koji nije javni prevoz), s tim što postoji obaveza da to precizira u opštem aktu ili u ugovoru o radu.

  1. Da li je ispravno tumačenje da zaposleni koji su do sada dolazili na posao sopstvenim vozilom imaju i dalje pravo na naknadu a ostali koji su dolazili javnim prevozom nemaju?

Mišljenja smo da nije, osim ako je zaposlenima koji dolaze na posao sopstvenim vozilom to pravo utvrđeno ugovorom o radu, a ostalim zaposlenima nije, što je malo verovatno. Naravno, kao što smo naveli u odgovoru na pitanje broj 2, moguće je sada utvrditi takvo pravo.

  1. Da li je ispravno tumačenje da se bilo kakva isplata naknade za prevoz smatra zaradom?

Mišljenja smo da nije. U odgovoru na pitanje broj 2 je dato objašnjenje da je moguće utvrditi pravo na naknadu za prevoz.

  1. Da li bi se plaćao porez na eventualnu naknadu za prevoz koja bi bila utvrđena opštim aktom ili ugovorom o radu?

Ne bi se plaćao porez za iznos naknade koji bi bio do visine stvarnih troškova prevoza, ako se radi o iznosu koji nije viši od neoporezivog iznosa. Naime, članom 18. stav 1. tačka 1) propisano je sledeće:

„Ne plaća se porez na zarade na primanja zaposlenog od poslodavca po osnovu:
1) naknade dokumentovanih troškova prevoza za dolazak i odlazak sa rada – do visine cene mesečne prevozne karte u javnom saobraćaju, odnosno do visine stvarnih troškova prevoza, a najviše do 5.398 dinara mesečno;“

  1. Kako poslodavac da postupi za mesec januar 2025. godine?

Kako god da postupi za ovaj prvi mesec, poslodavac vrlo verovatno neće snositi nikakve posledice. Ako isplati naknadu za prevoz kao i do sada, biće donekle u pravu jer još uvek nije donet propis kojim bi se formalizovala najava o besplatnom prevozu. Ako ne isplati naknadu za prevoz, može da se pozove na najavu da će prevoz biti besplatan.

Za očekivati je da će u toku januara situacija postati jasnija, a najprihvatljivije bi bilo da nadležna ministarstva zauzmu jasan i precizan stav po ovom pitanju.

Izvor: neobilten

 

MNP logo with the strapline - dark blue with light blue arrow - transparent
Mi smo partneri naših klijenata a oni su upravo u nama prepoznali kvalitet.

Preuzmite besplatan ebook klikom na dugme ispod.