U poslednjih 10-ak godina svedoci smo transformacije tradicionalne ekonomije u digitalnu. Koliki je opseg promene, govori i i podatak da ¾ trenutne vrednosti kompanija iz S&P 500 proističe iz nematerijalne imovine (softveri, patenti, tehologije, prava i sl.) Digitalizacija i tokenizacija poslovne imovine nije samo tehnološki fenomen, već i ekonomski, koja menja strukuturu globalne poslovne ekonomije, u tolikoj meri da će do 2027 tržište tokenizovane poslovne imovine narasti na 8,5 triliona dolara. Primenom Zakona o digitalnoj imovinu od juna ove godine, Srbija je postala jedna od retkih država koja je normirala izdavanje i promet digitalne imovine koji se odnosi na digitalne valute i digitalne tokene.
Digitalna imovina u najširem smislu predstavlja svojinsko pravo nad digitalnim zapisom-fajlom koji ima svoju vrednost. Zapis se može nalaziti-čuvati na lokalnoj memoriji, mreži ili cloud-u. Po definiciji digitalna imovina je nematerijalna i nema fizički ekvivalent. Za razliku od fizičke imovine, može se kopirati i deliti (share). U skladu sa formatom zapisa, možemo je, ne nužno, podeliti na:
- audio-vizuelnu (audio,video,fotografija,animacija, grafika, txt, objave…)
- softveri, IT rešenja, baze podataka
- online prisutnost i online sadržaj (web stranice, socijalne mreže, aplikacije…)
- sredstva razmene-plaćanja
- digitalne tokene-digitalizovana prava, korišćenjem blockchain tehnologije, nad stvarima, robom, kapitalom i pravima
Koliko je digitalna imovina i digitalno poslovanje dobila na značaju i vrednosti govore i podaci o njihovim kupoprodajnim cenama. Npr. NFT token u formi digital arta sa imenom „prvih 5000 dana“ koju je kreirao Mike Winkelmann, poznatiji kao Beeple, je prodat za 69 mil usd. Svojevremeno je Nutanix preuzeo Nišku softversku kompaniju Frame u transakciji vrednoj 165 mil dolara, dok je juna ove godine objavljeno preuzimanje Srpske kompanije Nordeus koja se bavi razvojem video igara za moblne platforme u transakciji vrednoj 378 mil dolara (javni izvori), što je 20 puta više od knjigovodstvene vrednosti kapitala te kompanije, 24 puta više od poslovnog konsolidovanog prihoda i preko 300 puta više od EBITD-e Nordeusa iz 2020. godine!
Sa brzim razvojem IT rešenja i poslovnih modela koncentrisanih na online kanale i zadovoljstvo kupca, digitalni resursi i njihove perfomanse postaju ključni driveri za poslovni razvoj i kreiranje izvora vrednosti, ne samo za vlasnike, nego i ostale stake holdere (dobavljači, finansijeri, investitori, poreski organi i ostale). U skladu sa time, postojeći tradicionalni pristupi u vrednovanju nematerijalne imovine i kapitala imaju manjkavosti (troškovni, prihodni,tržišni), prevashodno kod računovodstvenog tretmana i dužničko poverilačkih odnosa, i moraju se korigovati za uticaj ključnih indikatora perfomansi digitalne imovine i digitalnih resursa unutar kompanije i u odnosu na okruženje: kupci, dobavljači, kreditori, investitori… Kontinuirana i objektivna valuacija digitalne imovine primenom pravilne tehnike/a procene će dati realniji prikaz finansijskog stanja i poslovanja i istovremeno biti preventivni mehanizam u kontroli računovodstvenih i transakcionih gubitaka i dobitaka.
Autor: Aleksej Misailović, Eko Digital „Token Advisory“